Skip to main content
Hoofdpijn

Wat helpt tegen hoofdpijn?

Juist behandelen en een gerichte preventie. Lees hier hoe je hoofdpijn kunt verlichten en welke preventiemogelijkheden er zijn.

Hoofdpijn: Huismiddeltjes kunnen uitkomst bieden

beweging-hoofdpijn.jpg

Wandelen als tip tegen hoofdpijn
Soms kan hoofdpijn, zoals spanningshoofdpijn of migraine, ook zonder medicatie verlicht worden. Graag willen we je een paar tips geven die je hopelijk verder helpen:
  • Rust en ontspanning: Probeer voldoende te slapen en neem vaker rustmomenten gedurende de dag. 
  • Beweging: Lichte hoofdpijn kan veroorzaakt worden door spierspanning. Om je spieren weer te ontspannen, is beweging de juiste keuze: ga zwemmen, wandelen in de frisse lucht of probeer je nek en nekspieren met een paar simpele oefeningen te ontspannen. Ook spierontspanning volgens Jacobson helpt goed.
  • Warmte: Een warm bad met hooibloemen zorgt voor ontspanning.
  • Muntolie: Wrijf je slapen en je nek met muntolie in. Het koeleffect vermindert de pijnprikkels. Als alternatief kan een vochtige, koele doek of coldpack ook helpen de pijn te verlichten.
  • Wisseldouche: Warmte of behandelingen met temperatuurveranderingen kunnen helpen bij acute hoofdpijn, zoals bv. een wisseldouche voor de voeten en armen.
  • Voldoende vloeistof: Drink een halve liter water in kleine slokjes. Vaak is een tekort aan vloeistoffen de oorzaak van hoofdpijn.
  • Voeding: Let op een vitaminerijke voeding met voldoende groenten en fruit.
  • Acupressuur: Links en rechts, ongeveer een vingerbreedte verwijderd van het einde van de wenkbrauwen, liggen de kalmeringspunten. Door beide tegelijkertijd cirkelvormig te masseren, kun je spanningshoofdpijn verlichten.
  • Oogontspanning: Ook het lange werk achter het scherm kan leiden tot hoofdpijn - de ogen raken dan overspannen. Geef jezelf regelmatig een pauze door achter het beeldscherm vandaan te komen en even rond te lopen. Een kleine ontspanningsoefening voor de ogen: bedek de gesloten ogen gedurende 2-3 minuten met de handpalmen.
  • Koffie met citroensap: Een ietwat ongebruikelijke tip die echter al veel getroffen personen geholpen heeft: drink zwarte koffie met een scheutje citroensap. Cafeïne remt het vrijkomen van pijnhormonen (prostaglandinen), citroen versnelt dit effect.

Bewezen middelen voor pijnbestrijding

PERDOPHEN® verlicht snel je hoofdpijn. PERDOPHEN® bevat doeltreffende ibuprofen gecombineerd met lysinaat, dat de werking versnelt. Hierdoor wordt PERDOPHEN® al vanaf 10 minuten na inname door het lichaam opgenomen, voor een snelle hoofdpijnverlichting! Meer informatie over de combinatie van ibuprofen en lysinaat kan je hier vinden.

Een effectief alternatief is PERDOLAN® Compositum. Dit product bevat 3 actieve stoffen: twee pijnstillers (paracetamol en acetylsalicylzuur) in combinatie met cafeïne, waardoor het effectief werkt tegen spanningshoofdpijn en migraine.

Bij clusterhoofdpijn moet je zeker je arts raadplegen, zelf-medicatie wordt niet aangeraden.

Let erop dat je pijnstillers niet voor een langere periode neemt (max. 3-4 dagen achter elkaar). Blijft de hoofdpijn aanhouden, zoek dan je arts op om de oorzaak te onderzoeken. Meer informatie over de oorzaken van hoofdpijn.

Ga naar de volgende pagina voor "Oefeningen tegen hoofdpijn".