Skip to main content
Gewrichtspijn & artrose

Behandeling en preventie van artrose

Verlichting van artrose

In de meeste gevallen verergert gebrek aan lichaamsbeweging de artrosepijn: minder beweging zorgt voor een verminderde toevoer van voedingsstoffen. De aandoening wordt erger. Voor alle vormen van artrosebehandeling zijn pijnverlichting en preventie dan ook de prioriteit.

Pijngeheugen: De zenuwen ''onthouden'' de pijn

Om te voorkomen dat eenvoudige activiteiten - zoals traplopen - niet te vermoeiend worden en artrose niet chronisch wordt, moet de pijncyclus doorbroken worden. Ook zenuwen hebben namelijk een geheugen. De neuronen die door de pijn toch al gespannen zijn, gaan anders reageren. Ze "onthouden" de aanleiding van de pijnimpulsen en reageren gevoeliger. Dus na enige tijd is een lichte irritatie al genoeg om als pijn te worden waargenomen. Een gerichte inname van pijnstillers helpt - lees hieronder verder over dit thema. Pijnstillende medicatie kan er ook voor zorgen dat patiënten hun spieren kunnen trainen zonder pijn; door de opbouw van spieren worden de gewrichten ontlast en beter ondersteund.

Preventie: bewegen zonder de gewrichten te belasten

fietsen-gewrichtspijn.jpg

Koppel rijdt met de fiets om gewrichten te ontspannen

Vermijd sportsoorten met abrupte bewegingen. Een goede sportsoort is zacht voor de gewrichten – hierdoor worden kraakbeen en gewrichten op de juiste wijze belast. Dit omvat o.a.:

  • Gymnastiek
  • Zwemmen
  • Wielersport
  • Wandelen

Om de gewrichten te ontlasten, is een doelgerichte spieropbouw nodig - het beste onder begeleiding van fysiotherapeuten of goed opgeleide sporttrainers. De spieren kunnen zelfs bij acute artrose worden opgebouwd. In het begin worden vaak medicijnen gebruikt om de artrose-gerelateerde gewrichtspijn te verlichten, en vervolgens wordt een gericht spieropbouwprogramma ingezet.

Een goede houding in het dagelijks leven

  • Probeer je zoveel mogelijk bewust te worden van je bewegingen, zodat de "juiste" bewegingen automatisch worden.
  • Correcte zithouding: houd de wervelkolom recht bij het zitten en plaats beide voeten op de grond.
  • Juist opstaan: vermijd te diepe en zachte stoelen waarbij opstaan bijzonder moeilijk is.
  • Correct tillen en dragen: besteed aandacht aan zachte bewegingen. Draag spullen zo dicht mogelijk bij het lichaam en verspreid, zo mogelijk, het gewicht gelijkmatig over beide zijden van het lichaam.
  • Correct buigen: hurk in een lichte stappositie en met een rechte rug. Duw je rustig op je bovenbenen af bij het opstaan.

Een evenwichtige voeding

Een gezonde voeding heeft ook een positief effect bij de preventie en behandeling van artrose. Het is vooral belangrijk dat je je lichaam voorziet van voldoende mineralen en vitaminen. Ook onnodige calorieën moeten vermeden worden, omdat overgewicht de gewrichten te veel belast.

muesli-artrose.jpg

Muesli eten werkt goed tegen artrose
De volgende voeding heeft een positief effect:

  • Veel fruit en groenten voor de behoefte aan vitaminen en sporenelementen
  • Vezelrijke producten zoals muesli en volkorenbrood
  • Drink veel vloeistoffen: een volwassene moet minstens 2,5 liter vloeistof per dag drinken.

Artrosebehandeling met medicatie

Bij de diagnose van artrose moet je vroegtijdig tegen artrose ingaan. Ondanks alle voorzorgen om artrose te voorkomen kan ernstige pijn nog steeds optreden, waarbij een snelle en effectieve behandeling aanbevolen is. Een eenvoudige pijnstiller op basis van paracetamol of ibuprofen kan de oplossing zijn. Paracetamol is o.a. te vinden in het niet-voorschriftplichtige PERDOLAN®.